vrijdag 14 februari 2014
written by St Paul

Top Ten Of A Spotless Artist

toptenof

Voor de muziekliefhebber is het elke dag Valentijnsdag. Alles is romantiek. Iemand die dit gegeven als geen ander weet te visualiseren is Michel Gondry. Regisseur van videoclips, commercials en films. Verbeeldingskunstenaar zo u wilt.

Begonnen als drummer in de band Oui Oui bleken de mogelijkheden voor hem al gauw beperkt. Twee stokken in de hand maakt nog geen zomer. En dat is juist wat hij wou. Schepper zijn van zon en maan. Baas over boom, roos, vis en vuur. Vader van Miep en Kees. Geinspireerd door zijn opa, de beroemde uitvinder Constant Martin, begon hij met het creëren van zijn eigen wereld in beeld en geluid. Inmiddels zijn we honderden holistische handwerkjes en een oscar verder. Tijd voor een overzicht.

HP Commercial

Niemand doet Gondry beter dan Gondry zelf. Deze top tien moest dan ook wel beginnen met dit filmpje. Het werkt als een blik in het dagboek van een genie. En oh, er wordt ondertussen ook nog gehandeld in miljoenen. Het maakt de vraag of kunst en reclame samen kunnen gaan voor even overbodig. Kunst ís reclame. Of was het nou andersom?

Bjork – Human Behaviour

The Inspiral Carpets was de eerste band buiten Frankrijk die Michel Gondry’s talenten erkende. Zij huurden hem in voor hun video bij het nummer Two Worlds Collide. Toch was het Bjork die hem pas echt een plaats tussen de sterren garandeerde. Ze werkten samen voor acht van haar singles. Het is bijna onmogelijk om er eentje uit te pikken. Kill your darlings schreeuwt Valentijn nu. Twee minuten voor de deadline van deze blogpost heb ik de belachelijk originele video voor Declare Independence toch nog vervangen voor de allereerste Bjork/Gondry coproductie. Human Behaviour is geïnspireerd op David Attenborough. Het is een antwoord op zijn natuurfilms, maar dan vanuit het perspectief van een dier.

http://youtu.be/KDbPYoaAiyc

Billie Preston – Nothing From Nothing

Naast de indrukwekkende beeldenstorm is de muziek ook altijd dik in orde bij Gondry. Hij werd niet voor niks door Dave Chappelle gevraagd voor de registratie van zijn ‘Block Party’ in Brooklyn. Een optreden op de hoek van Quincy Street en Downing Street met medewerking van grootheden als Big Daddy Kane, Kanye West, The Roots, The Fugees, Cody Chesnutt en Erykah Badu. Toch onderscheidt Michel Gondry zich met name in het gebruik van muziek in zijn eigen films en documentaires. Everybody’s Gotta Learn Sometimes van Beck! Your Heart Is An Empty Room van Death Cab From Cutie! Of alle afgestofte nuggets uit het verleden…

Is The Man Who Is Tall Happy?

Nadat Michel Gondry de prijswinnende documentaire Spellbound (over een nationale spellingwedstrijd in Amerika) zag, begon hij zich af te vragen hoe het kon dat ze al die tijd precies de winnaar gevolgd hadden. Hij kwam er achter dat alle interviews achteraf opgenomen waren. Om de valkuilen van dergelijke geschiedvervalsing te omzeilen, besloot hij op dat moment om zijn eigen documentaires altijd te animeren. Een bijzonder geslaagd en prikkelend voorbeeld hiervan is zijn docu over Noam Chomsky, Is The Man Who Is Tall Happy? (full version)

Jim Carrey And Michel Gondry Discuss Eternal Sunshine

Eternal Sunshine Of The Spotless Mind bezorgde Gondry een welverdiende Oscar. Alles wat ik er hier nu over zou kunnen zeggen, voelt enigszins overbodig. Aanmatigend bijna. Wie heeft ‘m nou niet gezien? Het is met de tijd de OK Computer van de arthouse films geworden. Deze nabeschouwing van Jim Carrey en Michel Gondry brengt dan wel weer de nodige nieuwe inzichten en komische anekdotes…

Teaser Talk Talk (BBC)

Gaf Tonny Eyk nog cijfers voor choreografie, dan kreeg Michel Gondry immer een tien en een dikke duim van de gekrulde meester. Niet alleen zijn videoclips maar ook de teasers die hij gemaakt heeft voor een aantal BBC programma’s zijn wonderlijke odes aan de mogelijkheden van ruimte en beweging. Naar eigen zeggen komt deze fascinatie voort uit het op jonge leeftijd zien van de film Le Voyage En Ballon.

Metronomy – Love Letters

Is this the real life? Is this just fantasy? Was ik net als Gondry bedreven in het heruitvinden van het leven, dan zorgde ik ervoor dat The Look van Metronomy elk jaar op de eerste plaats van de Top 2000 eindigde. De realiteit is echter dat het beste postmillennium popliedje geeneens de playlisten van de vaderlandse radio gehaald heeft. Met de nieuwe single Love Letters zal het niet veel anders gaan. Metronomy is veroordeeld tot haar eigen muzikale enclave. Boys in the bubble. Dat moet ook Michel Gondry gedacht hebben toen hij deze video schoot.

Levi’s Commercial

Behoorlijk afwijkend van zijn meeste werk. Een rechtlijnige, duistere klucht. Volgens de Guiness Book Of World Records is dit de televisiereclame die de meeste prijzen gewonnen heeft. In de VS mocht ie dan weer niet uitgezonden worden. Iets met seks. Er bestaat een versie met een alternatief einde. Ook niet echt senaatfähig.

Herbie Hancock – Rock It

Michel Gondry doet niet moeilijk over zijn invloeden, hij viert ze. Ergens in 2008 moest de regisseur voor Entertainment Weekly zijn favoriete Top 25 Music Videos samenstellen en voorzien van commentaar. De lijst fungeert als een extra proeve van het belang van de mosterd. Godley and Creme zijn met hun clip voor Herbie Hancock verantwoordelijk een hoogvlieger uit de vroege videocultuur. Vijf Video Music Awards waren het gevolg.

Be Kind Rewind

Zelden zo’n ontroerende eindscène gezien als in Be Kind Rewind. Als het over de films van Michel Gondry gaat, blijft het gesprek vaak steken bij Eternal Sunshine Of The Spotless Mind. Voor mij is Be Kind Rewind zijn meesterwerk. In de volgende scène zit alles wat hem bijzonder maakt. Een onuitputtelijke stroom aan originele ideeën steelt alle aandacht, terwijl via de achterdeur de ware boodschap naar binnen gesmokkeld wordt. In Be Kind Rewind zelfs letterlijk.

http://youtu.be/wJQVyJRujQQ