Tom Barman is een homo universalis: hij maakte films en clips, hij produceert, schrijft liedjes, hij zingt, speelt gitaar, is dj en rookt. Dat doet hij niet noodzakelijkerwijs voor, met en bij zijn band dEUS, maar ook voor en met anderen. Guuzbourg maakte dit geweldige overzicht van (of kennismaking met) Tom Barman’s muzikale kunsten zonder dEUS.

Liner notes:

‘Deze Perfect-aflevering verzamelt de beste momenten van Barman buiten dEUS. De duetten met de Belgische zangeressen Selah Sue (een cover van Luc van Acker, gemaakt ter gelegenheid van Music for Life, de Belgische tegenhanger van Serious Request) en Axelle Red, de Oostendese held Arno, met Zita Swoon van voormalig dEUS-maatje Stef Kamil Carlens, de Vlaamse band Gorki (misschien wel het allermooiste duet dat Barman opnam), met Hollandse helden Hennie Vrienten en The Scene (merk op hoeveel de stemmen van Barman en Lau op elkaar lijken) en de 16 Horsepower-afsplitsing Lilium.

Verder nummers van Magnus, het dance-project van Barman met producer CJ Bolland, van Cinérex, een Belgische nineties triphop-band waar Tom voor een paar nummers tekst en/of zang bijdroeg en het eenmalige hobbyclubje Anti Narcotics League, dat bestaat uit Barman en ex-dEUS-leden Craig Ward en Jules de Borgher, opgenomen voor de lastig te vinden compilatie Cannabilise Legalism (1996).

Daarnaast een aantal covers. Door Tom zelf, met pianist Guy van Nueten voor de enige soloplaat (met daarop vooral covers) die Tom maakte. En nummers van Barman door anderen. Tom Helsens fraaie pianobewerking van Hotellounge, Karin Ottelohe’s jazzy bewerking van Nothing Really Ends, DAAU’s heftige Suds & Soda, Fell off the Floor door de stemmenwonders van Reset, Clement Peerens (= Bart Peeters, Hugo Matthijsen en Ronny Mosuse) metalige The Architect en The Walkabouts’ prachtige Wake Me Up Before I Sleep, voor zover ik weet de enige niet-Belgische band die ooit een dEUS-nummer coverde.

Wat leren wij van deze 18 versies, collaboraties en projecten? Dat Tom Barman een homo universalis is, die zich net zo makkelijk staande houdt naast Nederpophelden als zuchtmeisjes, die van een grapje en een dansje houdt en wiens liedjes zowel op jazzpiano als met volle-kracht-vooruit-gitaren als met enkel stemmen blijven prikkelen. En dat hij in ieder geval in Europa wat dat betreft weinig tot geen gelijken kent.’ – Guuzbourg

Spotify: Perfect Tom Barman