Dat we déze nog niet hadden: Perfect Soundtracks. De mensen bij XS4ALL zijn niet alleen fans en kenners van het internet, ze zijn óók filmfans en -kenners. Ze verzamelden 19 tracks die je moet kennen van films die je gezien moet hebben. Muziek die scènes epic maakte, die ervoor zorgde dat vanaf de opening een film een classic was en dat wij nu nog bij élke krachtinspanning Eye of the Tiger moeten horen omdat het dan gewoon beter gaat. Het werkte immers ook voor Rocky?

Enjoy!

P.s. Het ge-wel-dige artwork is gemaakt door freelance art director David Bergmans.

Liner notes:

Een goede film is herkenbaar aan een iconische soundtrack. Wanneer je ooit ‘Eye of the Tiger’ hoort, denk je direct aan Rocky. Om te vieren dat iedereen nu de eerste 100 films voor €0 kijkt bij een Alles-in-1 pakket van XS4ALL, hebben de medewerkers van XS4ALL hun eigen Perfect Soundtrack lijst gemaakt. Herkenbare grootse blockbusters worden afgewisseld met arthouse klassiekers. En deze mengelmoes vormt precies het eigen karakter van XS4ALL.

1. Dick Dale – Misirlou (Pulp Fiction)

Niet alleen de beste soundtrack, ook nog eens een van de beste dialogen allertijden: “All right, everybody be cool, this is a robbery! Any of you fucking pricks move, and I’ll execute every motherfucking last one of ya!”

 2. Ministry – Bad Blood (Matrix)

Naast de officiële muziek, gecomponeerd door Don Davis, bezat de soundtrack van The Matrix ook muziek van grote industrial metal acts, waaronder Ministry. De rauwe muziek van de Amerikaanse band past perfect bij de harde industriële wereld en sfeer waar The Matrix zich afspeelt. Perfecte muziek tijdens het programmeren of gamen.

3. College & Electric Youth – A Real Hero (Drive)

Tijdens de climax van de film zorgt dit nummer dat Drive alsnog een sprookje wordt. Wanneer de Driver en Irene samen weggaan toont de Driver zich van zowel zijn menselijke als zijn heroïsche kant. Daar moesten de vrouwen van XS4ALL toch ook een klein traantje bij wegpinken.

4. Kenny Rogers – Just Dropped In (The Big Lebowski)

Dé film, voor menig XS4ALL’er. De Dude droomt maar van één ding: bowling. Al dansend verandert de wereld waarin hij zit van een revue naar een enorme bowlingbaan, waarin hij zelf de bal wordt en onder dansende vrouwen in rokjes heen vliegt. Net als menig té mooie droom, te mooi om waar te zijn.

5. Hans Zimmer  Time (Inception)

Terwijl zijn wereld langzaam om hem heen instort, beseft Cobb dat hij zijn vrouw Mal echt kwijt is. En terwijl de tonen van Zimmer aanzwellen, komt het effect van de instortende wereld steeds harder aan. Totdat het tolletje stopt. Wat een te gek einde!

6. Survivor – Eye of the Tiger (Rocky 3)

Rocky Balboa wordt uitgedaagd voor een rematch tegen Clubber Lang, maar daarvoor moet hij keihard trainen. De heroïek van Rocky komt volledig naar boven met Eye of the Tiger onder de beelden. En één van de grootste anthems aller tijden is geboren.

7. Don Ellis – The French Connection (The French Connection)

Grammy winnaar Don Ellis componeerde de muziek voor The French Connection, waarmee hij er lustig op los componeerde. Met kwart tonen, ongebruikelijke maten en Braziliaanse, Bulgaarse en Indiase invloeden. In 1966 treedt hij op met zijn orkest en opent met een nummer in 19 kwartsmaat. De echte muzikale nerd bij XS4ALL kan dit wel waarderen.

8. Céline Dion –  My Heart Will Go On (Titanic)

Deze komt niet van de vrouwen bij XS4ALL, maar is wel dé tearjerker onder alle soundtracks, die de dramatiek van de film naar nog hogere hoogte tilt. Het is ook de enige soundtrack waar niemand voor uit durft te komen, dat hij hem helemaal mee kan zingen. Houd je vast. Never let go, Jack!

9. Coolio — Gangsta’s Paradise (Dangerous Minds)

Het waargebeurde verhaal van Dangerous Minds sprak in de jaren ’90 massa’s aan. Hierdoor kon het gebeuren dat deze rap song zelfs op SkyRadio werd gedraaid. En generaties de tekst uit hun hoofd kennen. Rap dus mee, met Coolio.

10. Iggy Pop — Lust for Life (Trainspotting)

De perfecte openingstune voor één van de beste films van de ’90’s. ‘Zin in leven’, maar dan een héél ander leven. Of zoals Renton (Ewan McGregor) het zegt: “Choose a future. Choose life… But why would I want to do a thing like that? I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who needs reasons when you’ve got heroin?” Iggy Pop wist voordat Renton dit zei al waar-ie het over had: dit nummer gaat over de periode dat Iggy zelf heroine junk was. 

 11. Johnny Cash — Ring of Fire (Walk the line)

Al decennia was Johnny Cash van ‘de gewone Amerikaanse man’. Maar Joaquin Phoenix zorgde er in 2005 voor dat Cash ieders held werd in Walk the Line. Waar je je bij elk nummer afvraagt of het Cash zelf is, of Phoenix.

 12. Roberto Grela — Milonga Triste (The Tango Lesson)

Niet typisch XS4ALL, dus typisch XS4ALL. The Tango Lesson is een semi-autobiografische film die het klassieke verhaal vertelt van een vrouw die zoekt naar passie en dat vindt, in de Tango. In Parijs ontmoet zij danser Pablo, waar zij een intense obsessie voor ontwikkelt, net als voor de Tango zelf. De warme intieme klanken van Milonga Triste brengen deze intensiteit perfect over.

13. Clint Mansell — Lux Aeterna (Requiem for a Dream)

Eén van de meest herkenbare (en gemixte) soundtracks is Lux Aeterna van Clint Mansell. Wanneer je iemand op straat vraagt naar ‘Requiem for a Dream’, begint hij het nummer al te fluiten. Alleen kent niemand de naam van het nummer. Angstig, dreigend, maar prachtig.

14. “Also sprach Zarathustra” (2001: A Space Odyssey)

Dit nummer werd vooral bekend als hét openingsnummer van Elvis Presley tijdens zijn (nog steeds gaande) wereldtour. Daarnaast werd menig bruiloft of sportgala met dit nummer geopend. Maar echte film-en muziekliefhebbers weten dat 2001: A Space Odyssey met dit grandioze nummer opent.

15. “Title Music From A Clockwork Orange” (Clockwork Orange)

De wimpers. Het glas melk. De enge blik van de mannen op de bank. Geen film is op een extravagantere wijze geopend dan A Clockwork Orange. Kubrick gebruikte het drie eeuwen oude nummer van Henry Purcell om de kijker direct achter de stoel te drukken. En omdat deze scene ook in MovieMatch  te zien is, kan hij niet ontbreken op deze lijst.

16. David Holmes — I Think You Flooded It (Out of Sight)

Van begin tot eind perfect passend bij de stijl van de film. En mocht je de film nog niet hebben gezien, zorgen de quotes uit de film die in het nummer verwerkt zijn ervoor dat je alsnog gaat kijken. Met de swingende beats van Holmes weet je direct wat voor film Out of Sight is.

18. Guns N’ Roses – You Could Be Mine (Terminator 2)

Dé actiefilm van de jaren ’90 zorgde voor twee van de meest gebruikte filmquotes ooit. Guns N’ Roses, toen ook in hun hoogtijdagen, zorgen met You could be Mine voor het agressieve en gejaagde gevoel dat John Connor gedurende de hele film voelt. En jij als kijker ook.

 19. Ennio Morricone — The Man With The Harmonica (Once Upon A Time in the West)

Epic zoals epic is bedoeld. Een bloedstollende eindscène met bloedstollende muziek: de man aan de galg, het ‘krukje’ onder zijn voeten is een trillende gast die elk moment door z’n knieën kan gaan, de blikken, het gehuil van de mondharmonica. Goed detail: de muziek was al gemaakt voordat de film werd opgenomen. Tijdens de opnames draaide regisseur Sergio Leone de muziek, zodat hij en de acteurs (o.a. Charles Bronson en Henry Fonda) wisten welk tempo ze aan moesten houden.