Perfect Producer: Paul Epworth
In deze serie belichtten we tot op heden het werk van de meest invloedrijke en succesvolle producers uit het verleden. Hoog tijd voor de spotlight op een moderne klassieker, de Britse alleskunner Paul Epworth. Naam en faam kreeg hij als huisproducer van de eerste lichting neo-punkfunk bands begin deze eeuw (Bloc Party, The Futureheads, The Rakes, Maxïmo Park), wiens werk hij uiterst puntig produceerde en daarna vaak remixte onder zijn pseudoniem Phones. Op deze Perfect wisselen die 2 petten elkaar af, bewijs van de kracht en macht van Epworth.
Enjoy!
Paul Epworth is van veel markten thuis: hij produceerde Kate Nash’ doorbraakhit, die van Florence + The Machine, hoogtepunten op de albums van Foster The People en de absolute wereldwijde doorbraak van Adele. Allemaal joekels van hits, maar Epworths producties zijn zelden laf of ongevaarlijk. Let op de gave koortjes in ‘Rolling In The Deep’ (vinden we nu heel tof, hip en normaal, was toen ouderwetsig en not done) of zijn uiterst smaakvolle geflirt met Zuidamerikaanse ritmes op het tweede album van Jack Peñate (sowieso een plaat die je gehoord MOET hebben, met 9 zomerhits-that-never-were (hij kan nu nog mee in de auto voor op de Route du Soleil!). Dat alles vult hij regelmatig aan met zeer dansbare en in-your-face remixen als Phones. Onder die naam huldigt hij de regel dat zijn remix binnen 24 uur af moet zijn: het zoveelste bewijs dat grensverleggende creativiteit en grootse prestaties bestaan bij strikte beperking, gore lef en niet luisteren naar anderen. Epworth is het bewijs, zijn sound al bijna 10 jaar de moderne standaard op radio, in clubs en op Spotify.