Ladykiller Phil Spector heeft z’n stempel nogal op de popmuziek gedrukt. Los van alle ellende die hij heeft veroorzaakt, de legendarische pistool- en kruisboog-incidenten en de gigantische pruiken, is het natuurlijk een meesterlijke producer. Een logisch toevoeging aan onze Perfect Producer-serie. Auke Riemersma aka Aux compileerde ‘m niet alleen, hij schreef er ook nog eens een top bijsluiter bij.

Enjoy!

Liner notes:
Een vaak gehoord cliché in de popmuziek is dat alles tegenwoordig zo ‘commercieel’ is geworden. Dat alles wat je heden ten dage in de top 40 hoort gemaakt wordt door song-schrijvers, ingezongen wordt door inwisselbare artiesten en geproduceerd wordt door mensen die er een herkenbare & verkoopbare saus overheen gooien. Vroeger, toen was alles beter. En echter.
Alleen was het vroeger niet anders. 50 jaar geleden werkten song-schrijvers als Neil Diamond, Leiber & Stoller, Burt Bacharach en Sonny Bono in the Brill Building in New York en schreven songs aan de lopende band vanuit ‘cubicles‘ met niet veel meer dan een piano en een bank erin. Voor deze songs werd een zanger en/of zangeres gezocht, een studio en een groep studio muzikanten geboekt en een producer geregeld die er een hit van moest maken. En 50 jaar geleden was de meest succesvolle hit producer Phil Spector.
De herkenbare sound van Phil Spector was de ‘Wall of Sound‘. Een bombastische opname methode met veel meer muzikanten dan nodig, grote galmen of zoals Spector het zelf omschreef: ‘a Wagnerian approach to rock & roll: little symphonies for the kids.’ Grote, massieve sound, maar wel met een mono eindresultaat. En het werkte. Spector scoorde begin jaren ’60 20 hits op een rij, werd snel miljonair maar ook steeds excentrieker. Verkleedde zich graag tijdens studio sessies en bracht steeds vaker een pistool mee naar de studio. De ’teenie’ sound van Spector raakte in de hippie tijd uit de mode en daarmee verdween ook z’n sterstatus.
In 1970 huurden The Beatles, vanuit de liefde voor klassieke rock ’n roll, Spector in om het album ‘Let It Be’ af te maken, die de songs vervolgens volledig ondergedompelde in strijkers & koren. Iets waar vooral Paul McCartney niet heel erg blij mee was. In 2003 kwam dan ook een Spector-loze versie van het ‘Let It Be’ album uit. Spector werkte in de jaren ’70 voornamelijk met ex-Beatles leden en The Ramones en verdween daarna bijna volledig van het toneel. Tot in 2003 het levenloze lichaam van B-actrice Lana Clarkson in z’n huis werd gevonden,  neergeschoten al zittend op een stoel. Spector wordt tot 19 jaar gevangenis straf veroordeeld en komt voor z’n 88ste niet vrij.
Met deze perfect compilatie eren we een excentrieke genie die een enorme stempel op de popmuziek heeft gedrukt met z’n ‘Wall of Sound’.
– AUX
Nog even over die wall of sound:
http://youtu.be/LRmRBrnQq8o
En hier een uitgebreide BBC biografie over de Phil:
http://youtu.be/E7unRwgs0gI