De Duitse ambient techno-producer Peter Kuhlmann, die onder het pseudoniem Pete Namlook platen maakte, overleed op 52-jarige leeftijd aan een hartaanval. R.I.P. hoor je dan te zeggen. Maar Rich-Ears zegt het veel beter, door twee geweldige Perfects in elkaar zetten met het werk van Pete Namlook. En hij schreef ook nog eens een perfecte bijsluiter.

Liner notes:

‘It all started with a FAX… 


Medio ’93, Amsterdam. In mijn linkerhand mijn 1e Namlook cd “Astrogator”, met daarop dat mysterieuze lange nummer, en in de rechter een telefoonhoorn (met snoer!). +49-69/450464. Zou dat echt bestaan? Nu kon ik eindelijk is een keer mijn blitse fax-apparaat gebruiken, iets waar veel matties nog jaloers op waren. En zo geschiedde. En warempel, we kregen een reactie terug. Wat nu te vragen? Cd’s bestellen? Of er live gigs aankwamen of … Ja wat eigenlijk?

We kwamen uit op een bestelling en werden vriendelijk verwezen naar onze favoriete platenzaak, Boudisque. En wie vraag je dat dan… Space Bob natuurlijk! Silence gekocht, een samenwerking met ambient world sound-doctor – Dr. AtmoEr zouden er nog velen volgen. Extra bijzonder was het dat het (bijna) allemaal limited edition releases waren: 2000, 1000 stuks, soms zelfs maar 500. En vaak greep je mis. En dan plots dat eigen font?! Dat leek op 3rd millennium hyroglyphs from Andromeda! Na wat hoofdbrekens was dat ook te ontcijferen en te waarderen. En in die tijd waren er weinig websites, geen online stores, hooguitnerdy fora met ambient freaks. Dus op pad en ouderwets bakken af met stoffige vingers.

Het was wonderlijk en veelal overweldigend om bij te kunnen houden wat er allemaal uitkwam, in een tijd waar Aphex Twin, Biosphere, Irresistible Force, The Orb en vele anderen er ook geluidstechnisch (en andersoortig) druk op los experimenteerden. Toch wist Namlook een eigen sound te creëren en samen te laten gaan met andere artiesten. Uiteindelijk vond ik op het FAX label vaak ook titels die me meer aanspraken dan veel van Namlook’s solowerk. Je kocht tenslotte hele albums en dan wilde je wel dat alles naar wens was. Bijvoorbeeld de 2 cd’s van I.F. (Dr. Atmo & Deep Space Network) zullen altijd verrassen en nooit vervelen. Of Ambient Cookbook 1 & 2. Tijdloze Ambient. Atmosferisch, puur en warm.

In de loop der jaren kocht ik meer dan 100 FAX releases. Weinig Geel. Meer focus op Main label, World label, Ambient World & FAX specials. Met veel bijzondere titels als AIR (warme wereldse geluidstapijten), Dreamfish (onderwater droom-ambient met Mixmaster Morris), From Within (deep space techno met Richie Hawtin), Jet Chamber (freaky & funky atmospheres met Atom Heart), Fires of Ork (Noord-Scandinavische ambient ethno trance met Geir Jensen), PP*NMLK (met Nederlandse technommeester goes ambient Jochem Paap), Psychonavigation (deep, dark & dubby met Bill Laswell), Silence (world sounds & ambiences met Dr. Atmo), 2350 Broadway (Japanse electronica meets german synths met Tetsu Inoue) en natuurlijk veel werk van Pete Namlook met Klaus Schulze “Dark Side of the Moog” (MOOG dus). Ook wat hij met David Moufang (Move D) produceerde kon ik allemaal zeer waarderen. Ik herinner me de Namlook live series, waarvan 2 in de Melkweg. Op dat mooie ambient weekend van Per liepen Tijn (Hologram Studio) en ik Peter Kuhlmann tegen het lijf. Die korte kennismaking maakte een zeer memorabel weekend compleet.

En wat voor sound heeft / had Pete Namlook dan eigenlijk? Ambient, Chill Out… Nee niet, per se. Het begon met rock, trance en harde techno. Van daaruit allerlei klanken en uiteenlopende samenwerkingen: Ambient, Experimenteel, Klassiek, Techno, Jazz, Kraut, Ethno, Nature, Dub & andersoortig atmospherisch werk.

Na het bericht van zijn plotse overlijden vorige week ben ik weer veel gaan luisteren en na een 1e selectie had ik meer dan 20 uur muziek. En dan alleen Namlook & Co en geen andere FAX-releases. Maar waar te beginnen? Oja, de rol van de natuur die hij ook zo belangrijk vond in muziek en prachtig weer wist te geven op “Summer” en later met Russische New Composers. Zit alles dan in deze Perfects? Is het zijn beste werk? Geen idee.

Perfect Namlook deze keer in 2 delen: 5 uur overzicht van een man die geluid creëerde uit de toekomst, het verleden en het heden.

En na 20 jaar is het dan compleet? Bij lange na niet. Maar wat een sonische legacy. Rumour had it dat er een Namlook & Richard D James (Aphex Twin) zou zijn. Sounds sound to me…

En ja, in die Season’s Greetings serie heb ik Autumn, Spring en een dubbele Summer…. Maar geen Winter…… anyone? ;-)

Cheers & thanx Pete. Make Love to the Wind & Talk to the Stars. May u have a wonderful Gig in the Sky!’ – Xander / Rich-Ears / Amsterdam / november 2012