Perfect Leonard Cohen
Thijs ter Avest maakte weer zo’n must-have/listen Perfect: Leonard Cohen. Hij schuwt de ‘hits’ niet, maar geeft ons ook voldoende onbekend materiaal. Plus nog eens 12 ge-wel-dige covers van Cohen tracks. Én een heerlijk uitgebreide track-by-track bijsluiter. Drie keer bam dus, maakt ok dan.
‘Leonard Norman Cohen, 76 jaar oud. Held, dichter en muzikant. De generatiekloof begint zich af te tekenen in mijn kennissenkring. ‘Leonard wie?’ vragen de muziekbarbaren onder mijn vrienden die vragen naar mijn muzieksmaak. Cohen is een groot onbekende voor velen. Tot ik begin over ‘Hallelujah’ van Lisa (Loïs). Dan weten ze ineens waar ik het over heb. ‘Dat is toch die cover van Jeff Buckley?’ zegt een enkeling. Precies; niet dus. En laat deze Perfect aan dat misverstand nu een einde maken. Urenlang heb ik met veel plezier in mijn gigantische verzameling Cohen-songs en, nog grotere verzameling, Cohen-covers lopen struinen. De bekende nummers zitten er tussen, maar ook onbekend werk, om maar een zo goed en breed mogelijk beeld van de grootmeester te kunnen schetsen.
Deze dubbel-Perfect zal jullie voor eens en altijd verlossen van de onbekende Leonard. 17 tracks om je, redelijk chronologisch, het werk van Leonard Cohen te laten ontdekken met hieronder een track-voor-track beschrijving. Plus 12 tracks waarin men aardig geslaagd is om hem te coveren. Omdat ze zo ongelofelijk mooi zijn, erg origineel of gewoon thuis horen bij een Perfect Cohen. Geniet!’
‘Puppets’: Eén van zijn gesproken gedichten, waar zijn carrière mee begint, vermoedelijk opgenomen als demo voor zijn in 2011 uit te komen album.
Vervolgens zouden wij een track moeten horen van Cohen’s tienerbandje, het country-western trio The Buckskin Boys, maar helaas is daar geen audiomateriaal van beschikbaar.
‘Suzanne’ staat aan het officiële begin van Cohen’s muzikale carriere, de 60’er jaren. Eerst gezongen door Judy Collins, later door Cohen op zijn debuutalbum ingezongen en direct uitgegroeid tot zijn grootste hit.
‘So long, Marianne’, ook van zijn debuut, waarin hij zijn toenmalige vriendin Marianne Jenson (later Ihlen) bezingt.
‘Bird On The Wire’, geschreven tijdens zijn leven op het Griekse eiland Hydra. Uit zijn depressie gelokt door Marianne, die hem een gitaar in handen duwde en aanzette tot het schrijven van dit lied.
‘Chelsea Hotel #1’. Yep, je leest het goed: nummer 1 en niet het bekende ‘Chelsea Hotel #2’. De eerste versie van wat uiteindelijk dus nummer twee zou worden. In deze versie komt meer naar voren dat er mogelijk meer was tussen Janis Joplin en Leonard Cohen dan alleen een muzikale relatie…
‘Memories’ van het album ‘Death of a Ladies’ Man’. Phil Spector heeft daar zo vreselijk zijn stempel op gedrukt dat zelfs Cohen dit album ziet als een smet op zijn repertoire. Hoort dus thuis op deze tocht langs zijn muzikale carrière.
‘The Smokey Life’ uit 1979, toont weer dat Cohen zijn stijl terugvond na het Spector-avontuur. Nu komen ook de achtergrondzangeressen meer op de voorgrond, Sharon Robinson (later meer) en Jenniffer Warnes (juist, die van Dirty Dancing’s ‘Time of my Life’).
Hij kon niet uitblijven: ‘Hallelujah’. Al snel gecoverd door John Cale, de versie die de basis vormde voor die van Jeff Buckley (mijn inziens een cover die het origineel evenaart). Met als achtergrondzangeres Anjani Thomas, waarvoor Cohen erg veel teksten schreef.
‘Take This Waltz’ is één van de weinige tracks van Cohen die hij niet zelf geschreven heeft (origineel gedicht van de Spanjaard Federico Garciá Lorca).
Samen met zijn achtergrondzangeres Sharon Robinson schreef Cohen ‘Everybody Knows’.
‘Anthem’ en ‘Democracy’ komen van zijn in 1992 uitgekomen album ‘The Future’. Drie tracks daarvan (waaronder ‘Anthem’) zijn gebruikt in de film ‘Natural Born Killers’.
‘Alexandra Leaving’ is van het eerste album nadat Cohen een 5-jarig sabbatical heeft gehad in een zen-klooster. Samen met zijn achtergrondzangeres Sharon Robinson werd dit album, ‘Ten New Songs’, geproduceerd en opgenomen.
‘Because Of’ komt van zijn laatste album ‘Dear Heather’. Door een tragisch conflict met zijn (ex-)manager Lynch, raakte Cohen na release van dit album failliet.
‘Thanks for The Dance’, door Cohen geschreven track van het album ‘Blue Alert’ van oud-achtergrondzangeres Anjani Thomas.
Tussen 2008 en 2010 ging Leonard voor het eerst in 15 jaar weer op tournee, wat resulteerde in mijn persoonlijke concerthoogtepunt; zijn optreden in november 2008 in Ahoy’. ‘If it Be Your Will’ van deze tour, uitgevoerd door zijn achtergrondzangeressen Charley and Hattie Webb (The Webb Sisters) hoort dus ook thuis in dit lijstje.
’Recitation’, afsluitend nog een gedicht van Cohen (tevens van zijn wereldtour).