Perfect Housemartins and beyond…
The Housemartins, een studenten gitaarbandje met christelijk-marxistische roots had ineens onverwacht succes in de jaren 80. Nog onverwachter was dat hieruit wereldberoemde acts als Fat Boy Slim en The Beautiful South voortkwamen.
Rob Heerdink maakte niet alleen deze Perfect maar schreef ook onderstaande bijsluiter. In het Nederland én in het Engels.
Enjoy!
In 1986 was daar ineens ‘ Happy Hour ‘, een hitje van The Housemartins, een jangle pop bandje uit Hull van hun album ‘London 0 Hull 4′. Gitaarmuziek als die van The Smiths en R.E.M., maar dan met veel meerstemmige zang, en gospel invloeden. De teksten waren christelijk-socialistisch: Take Jesus – Take Marx – Take Hope, was de boodschap op de hoes van het album. Hun grootste hit was een a-capella versie van “Caravan of Love’, nummer 1 met kerst 1986 in de UK en ook een dikke hit in Nederland.
De leden van The Housemartins kenden elkaar van de University of Hull in Yorkshire, behalve bassist Norman Cook die vanuit Brighton aansloot. De band had een sterk Northern working class imago, wat vooral goed te zien was in de kleding die zo gewoon als maar kan was, volledig anti-glamour. Na drie albums hielden The Housemartins er mee op, maar het succes van de individuele leden begon toen pas.
Norman Cook ging een compleet andere richting op en had een dikke dance-hit met Beats International, ‘Dub be good to me’ en werd daarna helemaal een wereldwijde ster als Fat Boy Slim. Ook als producer, DJ en remixer had en heeft hij veel succes met radicaal andere muziek als die van The Housemartins.
Paul Heaton en Dave Hemingway vormden de band The Beautiful South, die wel 10 albums hebben uitgebracht. Melodieuze popliedjes met vaak licht sarcastische teksten, zoals hun eerste hit ‘Song for Whoever’, maar ook veel covers met wisselend resultaat. De band had verschillende zangeressen, waarvan Jacqui Abbott op de meeste platen zong, onder andere op het fraaie ‘Rotterdam (or anywhere)’. Paul Heaton maakte later solo-platen en ook nog drie platen samen met Jacqui Abbott, gekenmerkt door sterke liedjes en goede teksten. Eigenlijk precies zoals The Housemartins ooit waren begonnen.
//
1986 saw ‘Happy Hour’, a hit by Hull jangle pop band The Housemartins from their album ‘London 0 Hull 4’. Guitar music like The Smiths and R.E.M., but with lots of polyphonic vocals, with gospel influences. The lyrics were Christian Socialist: Take Jesus – Take Marx – Take Hope, was the message on the album cover. Their biggest hit was an a cappella version of “Caravan of Love”, number 1 at Christmas 1986 in the UK and a big hit in the Netherlands.
The members of The Housemartins knew each other from the University of Hull in Yorkshire, except bassist Norman Cook, who joined in from Brighton. The band had a strong Northern working class image, which was especially evident in their clothing that was as ordinary as can be, completely anti-glamour. After three albums, The Housemartins called it quits, but the success of individual members only started then.
Norman Cook went in a completely different direction and had a big dance hit with Beats International, ‘Dub be good to me’ and went on to become a global star as Fat Boy Slim. As a producer, DJ and remixer he had and still has a lot of success with music that’s radically different than that of The Housemartins.
Paul Heaton and Dave Hemingway formed the band The Beautiful South, that released over 10 albums. Melodic pop songs with often slightly sarcastic lyrics, such as their first hit ‘Song for Whoever’, but also a lot of covers with varying results. The band had several female singers, of whom Jacqui Abbott sang on most records, including on the excellent ‘Rotterdam (or anywhere)’. Paul Heaton later made solo records and three more albums with Jacqui Abbott, characterized by strong songs and good lyrics. In fact, exactly as The Housemartins had once started.