Haruki Murakami is een van de meest geliefde romanschrijvers ter wereld. In de jaren 70 – voordat hij zijn eerste boek schreef – had de Japanner een jazz club in Tokyo. Murakami’s boeken zijn dan ook doordrenkt van zijn liefde voor jazz. Dat eerste boek uit 1979 (‘Luister naar de wind’) is deze maand voor het eerst in een Nederlandse vertaling verschenen. Een perfect moment voor een playlist met jazz club-waardige tunes, op een rij gezet door jazz- en Murakami-liefhebber Nick Klaessens.

Enjoy!

Liner notes:

Dit is een sterk (en persoonlijk) verhaal dat niet zou misstaan in een zijpaadje van ‘een Murakami’. Na een lang ziekbed kwam er op 1 januari 2009 een einde aan mijn relatie. Daar gaat dit niet over. Wel over de wederopstanding waarin Murakami’s De Opwindvogelkronieken een onwaarschijnlijke rol speelt.

Ik woonde tijdelijk in Limburg bij m’n moeder totdat ik een nieuwe woonruimte in Amsterdam had gevonden. In deze periode waarin ik openstond voor elk teken van boven dat dit het juiste pad was, las ik eerder genoemd boek. De ene na de andere ‘waarheid’ vloog me om de oren, zelden iets gelezen dat zó direct over mij leek te gaan.

Zo zat ik met een mok koffie (zonder vlaai) op mijn oude zolderkamer, op de achtergrond klonk het zorgvuldig uitgekozen Out To Lunch van Eric Dolphy toen ik de volgende passage tegenkwam:

“…, maar conversaties kon je het nauwelijks noemen. Hij had gelijk: we hadden niets met elkaar gemeen. We konden praten zoveel we wilden, echte gesprekken werden het nooit. Het was alsof we allebei een andere taal spraken. Als de dalai lama op sterven had gelegen en Eric Dolphy had hem via de modulaties in het timbre van zijn basklarinet nog even willen uitleggen hoe belangrijk het is de juiste motorolie voor je auto te kiezen, dan hadden ze waarschijnlijk beter gecommuniceerd dan ik met Noboru Wataya…”

ERIC DOLPHY! Die had ik even daarvoor nietsvermoedend opgezet. Ik was lamgeslagen. De Opwindvogelkronieken móést wel mijn persoonlijke bijbel wezen en Haruki Murakami mijn Heilige Geest.

Sindsdien heb ik veel van deze man gelezen. Niet alles is even goed, maar vaak wel godallejezus raak geschreven. Ik had al een poosje een Spotify-playlist met jazzmuziek die ik tegenkwam in zijn werk. Nu de eerste twee boeken in het Nederlands zijn vertaald, leek het me een passend moment om het te delen met Perfects.