Perfect Producer: George Drakoulias
In de jaren negentig kocht Perfect-maker vaker Def American/American-albums die door George Drakoulias geproduceerd werden dan albums die grote baas Rick Rubin produceerde. En toen we deze Perfect zagen realiseerden we dat we zelf ook nogal fan waren van zijn producties in die tijd.
Enjoy!
Ps George Drakoulias? George Drakoulias? Waar kennen we die naam nou nog meer van? Van Beastie Boys’ Stop That Train natuurlijk:
Over the loudspeaker about the hard times
Sat across from a man readin El Diario
Riding the train down from the El Barrio
Went from the station, to Orange Julius
I bought a hot dog – from WHO? George Drakoulias
Toen ik onlangs op Perfects keek zag ik dat er in de Perfect Producer-serie een Perfect aan Rick Rubin gewijd was. De grote man achter Def Jam/Def American/American Records. Geweldige producer en meer dan terrecht natuurlijk. Ik ben ook groot fan van zijn label. Maar de Def American/American-albums die ik begin jaren negentig kocht waren doorgaans niet door hem maar door rechterhand George Drakoulias geproduceerd. Dus als Rick Rubin een Perfect verdient dan verdient George Darkoulias er zéker ook een!
Mijn allereerste Def American aankoop was het The Black Crowes debuut Shake Your Money Maker. Nog steeds een van mijn all time favorite-albums. Ik geloof ook oprecht dat de teloorgang van de ‘verschrikkelijke’ jaren tachtig hairmetal niet te danken is aan de opkomst van de grunge maar aan dat ene heerlijk grofkorrelig geproduceerde album van de rockers uit Atlanta. En hoewel de Americana van o.a. The Jayhawks destijds nog wat minder mijn cup of tea was vond ik de sound van hun album Hollywood Town Hall wél geweldig. Dus ik moest op zoek naar meer albums met zo’n sound en zo kwam ik bij You Gotta Sin To Get Saved uit. Het tweede solo-album van voormalig Lone Justice zangers Maria McKee. Iedereen kent haar voornamelijk van de Top Gear fakkelbalade Show Me Heaven (en de door haar geschreven Feargall Sharkey hit A Good Heart). Maar You Gotta Sin To Get Saved is de perfecte manier om haar te leren kennen. Helaas ontbreekt het album op Spotify maar het ook door Darkoulias geproduceerde Victoria Williams-coveralbum (met o.a. bijdragen van Pearl Jam en Lou Reed) bevat haar versie van Opelousas (Sweet Relief). En dat is een song die qua sound zo op You Gotta Sin To Get Saved had gekunt.
Helaas verloor ik George Drakoulias, na de door hem geproduceerde hitalbums van The Black Crowes, The Jayhawks Maria McKee en het (mede) door hem geproduceerde album Give Out But Don’t Give Up van de Britse indierockers Primal Scream, een beetje uit het oog. Hoewel hij nog wel albums van o.a. Tom Petty, Screaming Trees, Reef, Kula Shaker, Badly Drawn Boy en zelfs de Noorse ‘rock noir’ mannen van Madrugada produceerde. Voor mij kwam hij in 2004 pas weer bovendrijven dankzij Tift Merrits ‘blue eyed soul-album’ Tambourine. Helaas een van de weinige albums die hij sinds 2000 nog produceerde omdat hij tegenwoordig vooral actief is als music supervisor en producer voor filmsoundtracks (o.a. Big Daddy Star Trek, The Runaways, The Hangover Gravity en The Secret Live Of Walter Mitty).