Didi, onze jazz dealer, wilde een playlist maken met louter en alleen country- en folkzangeressen. De titel had ie al, vrij naar Even Cowgirls Get The Blues van Gus Van Sant. Want die det dekt de lading. Want waar staan country zangeressen bekend om. Juist ja, de snik in hun stem. De snik van pijn, verdriet en leed.

Enjoy!

Liner notes:

Op mijn Perfect Americana-Jazz heb ik het min of meer laten doorschemeren. Ik luister ook geregeld naar country en aanverwante muziek. Tegenwoordig mag het ook nog, getuige het succes van onder andere The Lumineers, Mumford & Sons, meer recentelijk First Aid Kit en in ons eigen kikkerlandje, The Common Linnets. Ook het succes van cultfilms als ‘O Brother, where art thou’ en het werkelijk prachtige en ontroerende ‘The Broken Circle Breakdown’ draagt bij een hernieuwde belangstelling voor bluegrass. Ik zou het niet durven om één van de zangeressen op deze Perfect tekort te doen. Stuk voor stuk hebben ze een gouden strot. Toch wil ik er slechts een paar in de schijnwerpers zetten.

Alison Krauss

Als eerste Alison Kraus die de openingstrack van deze Perfect voor haar rekening neemt afkomstig uit de eerdergenoemde film ‘O Brother, where art thou’. Op youtube was een reactie op een video van deze track: her voice is angelic. Dit kan ik alleen beamen. Wat een stem. Als ze dan ook nog It Wouldn’t Have Made Any Diffrerence van Todd Rundgren zingt. Hemel op aarde.

Shelby Lynne

De cowgirl avant la lettre. Stoer en sensueel maar ook een gekwelde ziel. Haar verhaal is bekend. Op 17-jarige leeftijd verloor zij in één klap beide ouders. Haar vader schoot eerst haar moeder dood en legde vervolgens de hand aan zichzelf. Voor I Am Shelby uit 1999 kreeg zij een Grammy in de categorie ‘New Artist’. Ze laat echter geen mogelijkheid onbenut om te zeggen dat ze toen al een aantal albums had gemaakt. Gezien het soulvolle geluid van het album werd al snel de vergelijking gemaakt met Dusty Springfield. Met Just A Little Lovin´ uit 2008, een eerbetoon aan Dusty Springfield, onderstreepte ze deze muzikale gelijkenis.

Op deze Perfect is trouwens ook Shelby’s zusje Allison Moorer te horen.

Dixie Chicks/Court Yard Hounds

Inmiddels toeren ze weer, The Dixie Chicks. Het heeft er immers lang naar uitgezien dat ze na de uitspraken van leadzangeres Nathalie Maines (tijdens een concert in Londen in 2003 zei ze dat ze zich schaamde dat de President van de Verenigde Staten (Bush) net als hen ook uit Texas komt) uit elkaar waren. Na deze uitspraken werden ze door countryminnend Amerika in de ban gedaan. Een en ander is te zien in de fraaie documentaire Dixie Chicks: Shut Up And Sing. Op youtube schrijft iemand: Los van alle politieke overtuigingen, het is een doodzonde dat deze drie uiterst getalenteerde dames geen muziek meer samen maken. Gelukkig is hier een einde gekomen.

Court Yard Hounds is eigenlijk The Dixie Chicks minus leadzangeres Nathalie Maines. De zussen Martie Maguire en Emily Robison hebben inmiddels twee albums gemaakt. Mooie albums, maar ze missen het gif en de pit van Nathalie Maines.

Cowboy Junkies (Margot Timmins)

Op één of andere manier dringt bij mij als ik Mister And Mississipi hoor de vergelijking op met Cowboy Junkies, de band rond broers en zus Timmins, op. Wellicht omdat het bands zijn die niet echt countrymuziek maken, maar er wel duidelijk door geïnspireerd zijn. Misschien is het ook het typische stemgeluid van de zangeressen. Oregon Hill staat op het album Black Eyed Man. Van dit album komt ook If You Were The Woman, And I Was The Man dat werd gebruikt voor de film True Romance. Hun meesterwerk is evenwel The Trinity Sessions uit 1988.

Ilse Delange

De eerste keer dat ik Ilse Delange live zag, deed ze in het kader van Marlboro Flashbacks nummers van John Hiatt. Ik was meteen verkocht. Wat een ontwapenende persoonlijkheid. Toch kwam het grote succes voor Ilse pas in 2006 met The Great Escape waarop ze een commerciëler en poppier geluid laten horen. Met The Common Linnets laat ze horen haar dat ze haar countryroots niet heeft verloochend. We weten inmiddels hoe succesvol dit muzikaal project is. Het zij haar gegund.

China Forbes

Ik kende haar als de leadzangeres van Pink Martini, het eclectisch muziekgezelschap uit Portland, Oregon. Op hun albums zijn de meest uiteenlopende muziekstijlen te horen, variërend van Cubaanse son tot traditionele Japanse liedjes. Verrassend vond ik derhalve haar tweede solo-album ’78 waar ze wat dichter bij haar Amerikaanse roots blijft en laveert tussen singer/songwriter en bluegrass. Van een vrouw van de wereld met Pink Martini naar de cowgirl van de Amerikaanse prairies.

Lucinda Williams/Mary Gauthier

Samen met Ryan Adams worden Lucinda Williams en Mary Gauthier gezien als exponenten van de zogeheten alt country. Mede door Lucinda Williams’ Car Wheels On A Gravel Road uit 1998 en Mary Gauthier’s Drag Queens in Limousines kende countrymuziek rond de eeuwwisseling een heuse revival (en wordt het 15 jaar later ook door het grote publiek gewaardeerd).

Voor liefhebbers van countrymuziek kan ik de Perfect Alt Country Nights aanbevelen.