Een Perfect mét handig ‘receptenboek’. Gideon Hofland maakte een lange XL Perfect gemaakt met de beste geleende composities, bekend en onbekend, maar probeerde ook z’n vinger achter de meest succesvolle ‘formules’ te kregen. Proef (en lees over) de 13 verschillende recepten voor het maken van een zeer smakelijke cover.

Enjoy!

Ps En inderdaad…wij leenden van ons favoriete artwork.

Liner notes:

Je eigen repertoire schrijven en daarmee succes hebben. Dat is in de popmuziek een hoger doel. Cover- en tributebandjes zijn er genoeg en die komen vaak niet verder dan een leukbedoelde hobby en amateurisme. Met je eigen zielroerselen onderscheidt je jezelf, toon je lef en dat maakt je tot ‘een betere muzikant’.

Maar zo af en toe kan ‘leentjebuur spelen’ ook slim zijn en moet je van goede huize komen. Met een cover scoren, dat kan schuren. Een dubbel gevoel geven. Of juist lekker zijn. Want het zijn niet jouw melodie en niet jouw zieleroerselen. Je leent iets, sommigen zullen je zelfs voor dief uitmaken. Maar als je ermee scoort is het wel jóuw versie die een groter of ander publiek raakt dan toen het origineel uitkwam. Misschien stiekem een kleine ‘lekker puh’ aan de collega die het schreef. Ook al ontstaat een cover ook vaak uit bewondering voor het werk van een collega. Want je eigen achterban in aanraking laten komen met je eigen helden is ook een hoger doel. Je durft dan kleur te bekennen en doet het uit respect.

Een cover is live bij goede uitvoering een garantie voor succes op met name festivals. Maar is ook een leuke vuller op een album of als b-kantje. Waar je eigen fan om lacht (‘dat verwacht je niet’) of van geniet (‘klinkt een stuk beter zo’). En waar de fan van de originele schrijver van het werkje vaak schande over spreekt en heiligschennis preekt. Want je moet er met je poten vanaf blijven!

Wat als het origineel al een bekend en gelauwerd exemplaar is? Zorg ervoor dat we het origineel bijna niet meer terughoren. Een onbekend nummer gebruiken helpt, maar dat komt opvallend weinig voor…

Heb je er goed over nagedacht of geluk, dan kan je scoren. En dat gebeurt vaker als je van het origineel af durft te drijven. Soms wordt het je grootste hit ooit, iets wat met je eigen werk niet lukt(e).

Maar hoe brouw je zo´n geleende hit? Dat kan op verschillende manieren….

1. Ga van elektronisch naar organisch:

Big In Japan – Ane Brun

Get Ur Freak On – Eels

Life Is What You Make It – The Gathering

All Is Full Of Love – Death Cab For Cutie

 

2. Of andersom:

I Feel For You – Chaka Khan

Don’t Leave Me This Way – The Communards

Satellite Of Love – Eurythmics

 

3. Ga van gevoelig naar gelikte orkesten in dichtgesmeerde producties:

Aint no mountain High Enough – Diana Ross

Just The Way You Are – Barry White

 

4. Maak het kleiner:

Higher Love – James Vincent McMorrow

Smells Like Teen Spirit – Tori Amos

Wonderwall – Ryan Adams

 

5. Je voert het tempo op met een retro-sausje:

Valerie – Amy Winehouse (feat. Mark Ronson)

Softcell – Tainted Love

 

6. Ruk het nummer uit zijn verband met een genre-wisseling:

Hey Jude – Wilson Pickett

Heart Of Gold – Charles Bradley

I Can’t Get No (Satisfaction) – Manfred Mann

I Love Rock ’n Roll – Britney Spears

I Second That Emotion – Japan

If You Could Read My Mind – Viola Wills

 

7. Stop je tong in je wang:

Bitches ain’t shit – Ben Folds

Easy – Faith No More

Stuck In The Metal – Eagles Of Death Metal

 

8. Vervang de mannenstemmen voor vrouwenstemmen:

(en hou het binnen de familie, dan klinken de harmonieën vaak nog beter)

Battle of Evermore – The Lovemongers

Old Town – The Corrs

 

9. Of andersom:

Halo – Harper Blynn

Walk On By – Isaac Hayes

Unbreak My Heart – Weezer

 

10. Gooi de beuk erin:

Higher Ground – The Red Hot Chili Peppers

Love Buzz – Nirvana

Hazy Shade Of Winter – The Bangles

Boys Of Summer – The Ataris

 

11. Laat het beginnen als een ‘geintje’ op de radio of live:

Killer / Papa Was A Rolling Stone – George Michael

I Follow – Triggerfinger

Creep – Carrie Manolakos

Young Americans – The Cure

 

12. Breng een nieuwe generatie in contact met ‘de oude meesters’ of vergeten klassiekers:

Sunglasses At Night – Tiga & Zyntherius

Hallelujah – Jeff Buckley

Stand By Me – Pennywise

Hard To Handle – The Black Crowes

 

13. Of ontstijg als een van de weinigen het amateurniveau als coverband:

Don’t The Let The Sun Go Down On Me – Me First & The Gimme Gimmes