Als je een tent opent dat merken en muziek met elkaar wilt verbinden, dan MOET je je stuff wel op orde hebben. Niet alleen weten wat the next big thing is, qua hippe bandjes,  maar ‘muziek’ echt kennen. Vinden wij. Ok, dan komt het nieuwe Amp.Amsterdam heel goed – en logisch – door: een geweldige Perfect die een ode is aan De Versterkers Die Van Rock Rawk! Maakten (En van Pop! trouwens ook), over de belangrijkste amps ever dus. Met écht een geweldige bijsluiter!

Enjoy!

Liner notes:

1.     Van Halen – Runnin’ with the devil

Amp.VanHalen : Marshall Super Lead #1959 100-watt Plexi

Video  

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.23.25

De rock wereld veranderde in 1978 met de release van ‘Van Halen’ voorgoed. Edward van Halen bestormde de rockscène met zijn nieuwe, eigen, ‘fast and furious’ gitaarsound. Eddie was een knutselaar,  hij soldeerde met een plectrum tussen de lippen zelf gemaakte gitaar pick-ups. Een aaneenschakeling van effectpedalen zorgde ervoor dat zijn Marshall amp op een nieuwe manier overstuurde. Er zijn diverse mythes rondom Eddie’s gitaarsound, zo zijn er speculaties over DIY modificaties, zoals krachtige weerstanden op de tube-plates en variabele AC ingangsspanning, maar vooral eindeloze artikelen en discussies op forums over hoe het legendarische vroege E.V.H. geluid is gemaakt. Het blijven echter schimmige details en er is geen echt betrouwbaar direct bewijs. Het enige dat we wel weten is de amp waar hij sinds zijn 14e op speelde: een 100-watt Marshall Super Lead.

2.     Steely Dan – Josie

Amp.SteelyDan: Dumble Overdrive Special Amps

Video

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.24.57 

In de jaren 70 en 80 speelde Mr.335 als sessiegitaris per jaar meer dan 500 nummers in. Gewapend met zijn vertrouwde ’86 Gibson ES-335 en twee Dumble Overdrive Special amps creëerde hij een onmiskenbae  jazz fusion sound die in heel veel mainstream muziek is terug te horen. Steely Dan’s zesde album ‘Aja’ is doordrongen van jazz fusion en gelijk ook het album met het meeste gitaarwerk, wat vooral komt door de hand van Larry Carlton.

3.     Allman Brothers Band – Statesboro Blues

Amp.AllmanBrothersBand: Marshall Bass 50w Head Model #1986

Video

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.26.42

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.26.32

Wanneer je een beetje van elektrisch gitaar houdt kun je de invloed die Duanne Allman had op de blues slide gitaar niet ontkennen. Zonder moeite toverde hij vloeiende blues melodieën en soepele bewegingen uit zijn Gibson Les Paul. Hij gebruikte een simpele setup van twee 50 Watt Marshall amps met twee 4x 12-inch kabinetten. Het geluid wat Duanne op het legendarische ‘Live at the Filmore East’ album had, is voor de meeste bluesgitaristen slechts een stip aan de horizon.

4.     Led Zeppelin – Communication Breakdown

Amp.LedZeppelin: Supro Thunderbolt

Video

Er wordt nog steeds veel gespeculeerd over de amps die Jimmy Page gebruikte voor hun baanbrekende debut album ‘Led Zeppelin’. Jimmy wil niets bevestigen noch ontkennen over welke amps hij gebruikte en er zijn geen studiofoto’s die de speculaties kunnen bekrachtigen. Maar…, gebaseerd op het gitaargeluid op het album, is het heel goed mogelijk dat er een Supro Thunderbolt gebruikt zou zijn. Hieronder afgebeeld is de Supro 1690T Coronado die Jimmy aan de Rock and Roll Hall of Fame heeft geschonken., echter komen de eigenschappen van deze amp niet overeen met de informatie die Jimmy gaf toen hij eens werd geïnterviewd over hoe hij de Supro amp heeft gebruikt. And the mystery continues…

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.28.13

Front of amp

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.28.22

Back of amp

5.     U2 – Bad

Amp.U2: VOX AC30TB (Top Boost)

Video

The Edge creëerde met zijn Fender Stratocaster, Electro Harmonix Memory Man delay pedaal en een VOX AC30 amp een echte ‘signiture sound’; voor het eerst te horen op albums zoals ‘WAR’ en ‘The Unforgettable Fire’. Dit winning team heeft hem zeker geen windeieren gelegd. Hij gebruikt een arsenaal aan multi-effecten, maar hij is altijd trouw gebleven aan zijn AC30; stabiel tussen al het delay geweld. Maar weinig gitaristen hebben zo’n herkenbaar gitaargeluid ontwikkeld.

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.53.17

6.     Lenny Kravitz – Are you gonna go my way

Amp.LennyKravitz: Marshall 1987 JTM-45 Reissue

Video

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.56.16

Er wordt gezegd dat Lenny een collectie van meer dan 300 gitaren bezit. Hij is dus niet zo honkvast als het gaat om zijn toch wel zeer herkenbare gitaarsound gaat. Als het gaat om amps is hij een stuk trouwer, de Fender Twin Reverb amp is Lenny’s favoriet en met de Fender Tweed Amp maakt hij zijn distortion sound. Toch schijnt ’Are you gonna go my way’ op een Marshall 1987 JTM-45 Reissue te zijn gespeeld, althans daar deed hij zijn eerste tournee mee. In de studio kan het wellicht anders zijn geweest en de oude EMI mengtafel uit de Abbey Road studios zal zeker hebben bijgedragen aan zijn rauwe sound.

7.     Brian Setzer  – Rock This Town

Amp.BrianSetzer: Roland RE-201 Space Echo

Video

Schermafbeelding 2013-06-10 om 20.59.02

Brian Setzer is DE man als het gaat om rockabilly gitaar. Hij bracht de jaren 50 blues/jazz stijl terug, in de tijd dat AOR rock en New Wave de boventoon voerden. Zijn geheime wapen was de Roland RE-201 Space Echo tussen zijn Gretsch gitaar en twee blonde Fender Bassman amps. Deze setup creëert een te gekke slap-back-echo die de Setzer signiture maakt.

8.     Roy Buchanan  – Sweet Dreams

Amp.RoyBuchanan : 1960’s Blackface Fender Deluxe Reverb

Video 

Schermafbeelding 2013-06-10 om 21.01.15

Roy Buchanan en zijn trouwe goed gebruikte 50’s Fender Telecaster is nooit meer misbruikt dan op zijn Fender Delux Reverb. Roy stond erom bekend dat hij zijn amp altijd vol open had staan met zijn rug naar het publiek toe. Zo slingerde de ene na de andere zoete tranentrekkende noot het publiek in. Als er één man is die bloed, zweet en tranen uit eengitaar kon persen is het wijlen Roy Buchanan.

9.     John Mayal & The Bluesbreakers – Hideaway

Amp.TheBluesbreakers :  Marshall Series 2 1962 JTM combo met KT 66 buizen.

Video

Schermafbeelding 2013-06-10 om 21.03.31

Nadat Eric Clapton midden jaren 60 uit Yardbirds was gestapt, ging hij verder bij John Mayall Bluesbreakers. Binnen een jaar kreeg hij een zeer goede reputatie en de bijnaam ‘Slowhand’. De bluesbreakers namen in 1966 het ‘Begno’ album op.  Clapton gebruikte hiervoor een Marshall Series 2 1962 JTM combo met KT 66 buizen. Deze amp creëerde samen met zijn Les Paul gitaar een nieuw soort sound die voorheen in de blues nog onbekend was. Sommigen noemde dit de ‘the woman tone’.

10.  Dick Dale  – Miserlou

Amp.DickDale : 1960’s Blackface Fender Deluxe Reverb

Video

Schermafbeelding 2013-06-10 om 21.04.48

Het onmiskenbare surf gitaar geluid komt uit Dick Dale’s Fender Stratocaster en Fender Showman amp. Een van de belangrijkste onderdelen van deze surf sound is een scheurende custom Fender reverb unit met 2x 15-inch JBL D1 30 speakers, gebouwd door Leo Fender zelf; een prototype speciaal voor Dick Dale. En zo was het bekende lage-E-snaar-loopje voor altijd in de sterren geschreven.