Het begon met een bericht in de NRC dat 1994 het allerbeste muziekjaar ever-ooit was. De Perfect die onze Norbert vervolgens maakte toont inderdaad onomstotelijk aan dat dit een geweldig jaar was. Maar, was het ‘t überbeste muziekjaar? Er waren er genoeg die daar aan twijfelden. Gelukkig voor ons. Want dit betekent het begin van een geweldige nieuwe serie. Perfect 1991 door Omar Muñoz Cremers, bijvoorbeeld, vond 1991 een veel geweldiger jaar. En tja, eerlijk is eerlijk, Omar heeft daar 21 ijzersterke daar argumenten voor.

Enjoy!

Liner notes:

Ik doe met 1991 graag de Pepsi-test  tegen elk ander jaar uit de popgeschiedenis. 1991. Wat maakte dat jaar zo speciaal? Om met rock te beginnen, bepaalde ideeën die eind jaren tachtig door Hüsker Dü, Sonic Youth en Dinosaur Jr. werden ontwikkeld kregen met Nevermind een compacte glans die het glorieus naar de hitlijsten leidde. In Engeland inspireerde het geluid van Spacemen 3, My Bloody Valentine en Cocteau Twins een nieuwe generatie introverte bands die al snel de naam shoegaze kreeg. Destijds vaak verguist maar op de lange termijn van grote invloed op electronica.

Dit was ook het jaar dat house een belangrijke verandering doormaakte die het uiteindelijk zou versplinteren. De eerste acidhouse golf van 1988 en 1989 was enigszins gaan liggen waarna K.L.F. samen met Dee-Lite een verovering van de hitlijsten inzette. Met name Britse rockbands zagen de mogelijkheden van dansmuziek in en begonnen te werken aan intrigerende syntheses. Screamadelica van Primal Scream vormde een veelzijdige muzikale reis door de nacht: van verwachting naar extase tot tevreden vermoeidheid. ‘Sons of the Stage’ van World of Twist presenteerde een miskend meesterwerk dat de tijdgeest als geen ander nummer ving. En met Loveless ging My Bloody Valentine een unieke confrontatie aan met de ecstasycultuur.

Wie zich in de zomer van 1991 regelmatig op de dansvloer begaf, bevond zich in een muzikaal laboratorium waar schijnbaar elke week nieuwe platen werden geïntroduceerd die nog beter, nog intenser waren. Het geluid dat 1991 zou overheersen was het zogenaamde stofzuigergeluid dat door Joey Beltram met ‘Mentasm’ werd losgelaten op de dansers en razendsnel muteerde dankzij nummers als ‘Dominator’ en ‘Charly’. Met telescoopogen, verdwaald in de speeltuin van rook en stroboscopisch geflikker konden we onze lol niet op.

Dit is vanzelfsprekend een persoonlijke perfect. Dit is het 1991 van iemand die overdag rockfan was, ’s nachts ging raven en de ochtend daarna wazig bijkwam met behulp van het vagere spectrum van de popmuziek. Onder andere St-Etienne, Mercury Rev en The Orb debuteerden met balsems voor de ziel die zij zelf daarna moeilijk wisten te verbeteren.

1991 kent ook de beste dag ooit voor de popmuziek. 21 september liep ik vol verwachting Get Records in Amsterdam uit met drie albums onder de arm die tegelijkertijd waren verschenen: Screamadelica, Tromple Le Monde en Laughing Stock. Perfect 1991 begint dan ook op die zonnige herfstdag.

Omar Muñoz Cremers