Schrijver Haruki Murakami is een groot muziekliefhebber en zijn boeken zitten vol met muzikale referenties. Deze (steeds groeiende) Perfect, gemaakt door Jochen de Vos en Jessica Nash, bevat een grote verzameling van de nummers waarnaar Murakami verwijst in zijn werk.
Deze playlist werd gemaakt naar aanleiding van de literaire dansavond AC/DJ die uitgeverij Atlas Contact binnenkort organiseert: de oorspronkelijke datum was 23 september 2016, maar de avond zal later dit jaar in de Tolhuistuin in Amsterdam plaatsvinden.

Enjoy!

Liner notes:

Haruki Murakami is een zelfverklaard liefhebber van allerlei soorten muziek – jazz, klassieke muziek, folk, rock. Zijn eerste baantje was bij een platenzaak, hij was een aantal jaren eigenaar van een jazzclub in Tokyo, hij heeft thuis een verzameling van meer dan 6000 platen, en hij luistert tijdens het schrijven graag naar klassieke muziek. (‘Voordat ik naar bed ga, leg ik een stapel platen klaar voor de volgende ochtend,’ aldus Murakami in 2013. ‘Ik geef de voorkeur aan lp’s.’)

Hij maakt er geen geheim van dat zijn romans vaak hun inspiratie vinden in de muziek – zowel thematisch als stilistisch (de vrije improvisatie!), maar soms ook letterlijk, als titel. Norwegian Wood is uiteraard ontleend aan het wereldberoemde nummer van The Beatles, maar ook de titel van Dans dans dans haalde hij rechtstreeks uit de popmuziek; het is de titel van een Beach Boys-nummer uit 1964. Idem dito voor Ten zuiden van de grens: het liedje ‘South of the Border’ werd onder anderen vertolkt door crooner Frank Sinatra. Deze laatste roman is doordrenkt met verwijzingen naar de jazzmuziek, en de verteller is, net als Murakami ooit, eigenaar van een jazzclub.

Naast jazz is de klassieke muziek het meest alomtegenwoordig in het oeuvre van Murakami: de titels van de drie boeken waaruit De opwindvogelkronieken bestaat, zijn geïnspireerd door werken van Rossini, Schumann en Mozart; de eerste alinea van 1q84 bevat meteen een verwijzing naar de Sinfonietta van de Tsjechische componist Janáček, De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren, slaat op een driedelige cyclus die Franz Liszt halverwege de 19e eeuw componeerde voor solo-piano: de ‘Années de Pèlerinage’, ofwel ‘Pelgrimsjaren’.

Deze Perfect zal regelmatig aangevuld worden met nieuwe muzikale referenties uit het werk van Murakami, ook nadat de literaire dansavond heeft plaatsgevonden.